Compania britanică de telecomunicații Virgin Media O2 a prezentat, săptămâna trecută, chatbot-ul Daisy (sau “dAIsy”), care are vocea unei bunici. A fost creată pe baza unor stereotipuri despre oamenii în vârstă, și are drept pasiuni tricotatul, îi place să povestească despre familia sa, are o pisică pe nume Fluffy și foarte mult timp liber la dispoziție.
Cel mai important aspect este că nu are abilități tehnologice, iar scopul chatbot-ului este de a ține cât mai mult escrocii la telefon, folosind practica de “scambaiting”, pozând în victima perfectă a înșelătoriilor prin telefon. În realitate, risipește timpul și resursele escrocilor, în timp ce încearcă să adune cât mai multe informații despre aceștia.
“În timp ce ei sunt ocupați să vorbească cu mine, nu pot să te păcălească pe tine, și să recunoaștem, dragă, am tot timpul din lume”, spune Daisy în videoclipul postat de O2, care redă și conversații reale cu escroci.
Potrivit O2, Daisy a fost creată drept răspuns la studiile care arată că principalul motiv pentru care britanicii nu înfruntă escrocii este faptul că nu doresc să-și piardă timpul. Compania care stă în spatele realizării chatbotului subliniază că programul este o exemplificare a modului în care inteligența artificială poate fi folosită atât în scop negativ cât și pozitiv.
Chatbot-ul are mai multe numere dedicate de telefon, pe care echipa O2 le-a adăugat pe listele de contact folosite de escroci. Pentru a funcționa, Daisy folosește un model lingvistic mare (LLM) pentru a transforma ceea ce a spus apelantul în text și apoi pentru a oferi răspunsuri, folosind vocea uneia dintre bunicile membrilor echipei. Compania a antrenat chatbot-ul cu ajutorul lui Jim Browning, un “scambaiter” cu peste 4,3 milioane de abonați pe YouTube.
Potrivit Global Anti-Scam Alliance, pierderile globale cauzate de fraudele online au ajuns la peste o mie de miliarde de dolari, în 2023. FBI a raportat un record de 12,5 miliarde dolari pierduți din cauza escrocheriilor online, în 2023.
sursa: biziday