Guvernul României va adopta un proiect de hotărâre prin care extinde regimul de zonă liberă în Portul Constanța, mai precis în zona Midia. Această extindere va include o suprafață de aproape 7,7 milioane de metri pătrați, teritoriu aflat în domeniul public al statului și administrat de Ministerul Transporturilor și Infrastructurii, în concesiunea Companiei Naționale „Administrația Porturilor Maritime” S.A. Constanța.

Ce înseamnă extinderea regimului de zonă liberă pentru Portul Constanța?

Potrivit hotărârii adoptate de Guvern, extinderea regimului de zonă liberă are scopul de a sprijini dezvoltarea infrastructurii portuare și de a atrage noi investitori, facilitând în același timp comerțul internațional. În zona Midia, terminalele existente vor beneficia de regimul vamal specific zonei libere, ceea ce va permite reducerea birocrației și a costurilor suplimentare pentru importurile temporare și re-exporturi. Acest regim uniform între cele două zone din portul Constanța – zona Constanța și zona Midia – va stimula schimburile comerciale și va atrage mai multe mărfuri prin intermediul acestui hub economic.

În plus, extinderea regimului de zonă liberă se aliniază cu reglementările Uniunii Europene, având ca obiectiv creșterea fluxului de investiții străine directe și îmbunătățirea utilizării resurselor economiei naționale. Se estimează că acest proiect va contribui la creșterea valorii economice a terenurilor neutilizate din zona Midia, stimulând atât investițiile locale, cât și cele străine.

Procedura de implementare

Conform hotărârii, Compania Națională „Administrația Porturilor Maritime” S.A. va implementa extinderea regimului de zonă liberă în termen de 18 luni de la intrarea în vigoare a hotărârii, prin realizarea împrejmuirii și a punctelor de intrare și ieșire în/din zona liberă, pe baza unei documentații tehnice avizate de autoritatea vamală. În acest sens, se va colabora cu autoritățile vamale și de frontieră, iar activitatea vamală va fi asigurată de Biroul Vamal de frontieră Constanța.

De asemenea, va fi necesară suplimentarea cu personal al Poliției de Frontieră și Biroului Vamal pentru a asigura fluxurile de mărfuri și persoane, în conformitate cu reglementările europene și naționale privind securitatea frontierelor și regimul vamal.

Beneficii economice și strategice

Extinderea regimului de zonă liberă va contribui la atragerea de mari investiții în portul Constanța, consolidându-l ca unul dintre cele mai importante centre logistice din regiune. Tehnologiile noi vor putea fi introduse în terminalele portuare, iar operatorii economici vor beneficia de un regim fiscal echitabil, favorizând astfel creșterea competitivității și a activităților economice.

Mai mult, instituirea aceleași legislații vamale în cele două zone va elimina diferențele de tratament dintre operatorii economici și va asigura un flux continuu și mai eficient al mărfurilor, facilitând comerțul internațional.

Oportunități pentru investitori și creșterea traficului de mărfuri

Pentru operatorii economici, această extindere a regimului de zonă liberă va însemna o mai mare transparență și condiții favorabile de operare, dar și o reducere semnificativă a costurilor. În plus, se preconizează o creștere semnificativă a traficului de mărfuri, ceea ce va duce la consolidarea statutului portului Constanța ca punct cheie pe harta schimburilor comerciale internaționale.

Extinderea regimului de zonă liberă în zona Midia este, astfel, un pas important pentru modernizarea portului Constanța și integrarea sa mai profundă în rețeaua globală de transport maritim și comerț. În următorii ani, aceasta va avea un impact direct asupra economiei naționale, prin creșterea numărului de investiții și a valorii economice a regiunii.

sursa: puterea

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *