UPDATE, ora 10: Ilie Bolojan și-a început conferința de presă menționând că pachetul privind reforma administrației locale, pe tema căruia au apărut neînțelegeri în coaliție, este strâns legat de pachetul de fiscalitate, pe care guvernul și-a asumat răspunderea luni. Premierul explică faptul că pe primele 6 luni, “prin diferite anualizări” cheltuielile de personal au crescut cu 10%, deși nu au avut loc creșteri de personal. “Avem 7 miliarde de lei cheltuieli de personal în 6 luni. E absolut necesară reforma”, a declarat acesta, care a explicat că “se solicită încă 11 miliarde de lei” pentru plata salariilor din administrația locală.
Ilie Bolojan a subliniat că o problemă semnificativă o reprezintă posturile vacante din autoritățile publice locale, acestea nefiind desființate în primele șase luni ale anului.
“În fiecare instituție, o parte sunt ocupate, o parte sunt vacante. Vacantele au un rol pentru că susțin posturi de șefi. Dacă vrem să vorbim de reduceri în administrație, trebuie să vorbim de numărul de posturi efectiv ocupate (…) Dacă nu controlăm cheltuielile de personal ale statului, mai ales acolo unde sunt inutile, riscăm ca tot ceea ce încasăm să se ducă pe aceste cheltuieli și să ne întoarcem anul viitor, în situaţia de acum”, a declarat Ilie Bolojan. Prim-ministrul și-a argumentat poziția, prezentând următoarea situație:
“Numărul maxim de posturi aprobate pentru administrația publică locală este de circa 190.000 posturi. Totalul posturilor aprobate prin organigrame – 164.000 de posturi. Numărul de posturi efectiv ocupate – 129.000 de posturi. Deci este o diferență de 32% între 190 de mii și 129 de mii. Când reduci cu 25% numărul maxim de posturi aprobate înseamnă că nu faci nici o reducere. Când Ministerul Dezvoltării a propus o reducere de 25%, am înțeles că efectele sunt nule: se desființează doar posturi vacante. Nu îmi pot permite să vin în fața cetățenilor cu astfel de soluții. Dacă vrem reducere efectivă de personal de 5% efectivă de personal, înseamnă că ar trebui să reducem cu cel puțin 30% numărul maxim”, a explicat premierul, care a prezentat și un grafic în acest sens.
Guvernul a prezentat un calcul pe fiecare județ care arată care este numărul maxim de posturi aprobate și care ar fi simulările de reduceri de personal.
Întrebat despre o eventuală demisie, Ilie Bolojan a răspuns: “Am avut o înțelegere, avem un program de guvernare. Este evident că dacă aceste lucruri sunt menținute, stabilitatea politică este un lucru important. Dacă nu, este greu să-ți exerciți această poziție”.
Principalele declarații:
- Primul pachet a rezolvat o parte din probleme. Cel de-al doilea, depus ieri la parlament, reduce privilegii, salarii, pensii, beneficii foarte mari care n-au în spate performanță sau nu pot fi suportate financiar de țara noastră. Sprijinim forța statului de a colecta taxele și impozitele de la cei ce au reușit să evite plățile. Începem să facem ordine în sănătate, unde deși s-au investit anual tot mai mulți bani, nu se simte nici în percepția pacienților față de calitatea serviciilor și nici în ce privește condițiile.
- Acest al doilea pachet, format din cinci proiecte, trebuia să fie completat de al șaselea – reforma administrației publice locale. Nu am reușit să ajungem la o înțelegere, cu acordul tuturor partidelor din coaliție. Acest pachet este complementar pachetului de fiscalitate. Fără adoptarea lui nu valorificăm potențialul administrației locale și nu reducem o componentă importantă de cheltuieli pe care statul român n-o mai poate suporta.
- Pe componenta de cheltuieli, insist pe blocurile mari. Zona de administrație locală este un bloc mare de cheltuieli ce adună peste 150 de mii de oameni, parte în aparatele proprii, în asistență socială, iar controlul cheltuielilor de personal este o miză importantă. Riscăm ca ce încasăm suplimentar să se ducă pe aceste cheltuieli de personal și să ne întoarcem anul viitor în situația de anul acesta.
- Pe primele șase luni ale anului, chiar dacă nu s-au făcut creșteri de personal, prin diferite anualizări, cheltuielile de personal au crescut cu 10% față de aceeași perioadă a anului trecut, deși ar fi trebuit să scadă cu 5%. Nu am desființat posturile vacante, iar prin anualizare, avem 7 miliarde de lei suplimentari pe primele 6 luni, cheltuieli de personal. Consumă resursele colectate de la cetățeni. Ulterior, premierul a precizat că se solicită încă 11 miliarde pentru plata salariilor din administrația locală.
- Pe administrație publică locală, reforma e necesară. Primăriile nu-și pot suporta cheltuielile de personal din veniturile încasate, cele mai multe fiind asigurate de la bugetul de stat. Dacă o primărie nu-și poate acoperi cheltuieli de personal, ea nu există pentru cetățeni, ci pentru angajații săi. Vom fi forțați când ajungem la un acord să facem o reorganizare administrativă și să desființăm unități administrative care nu se mai justifică, datorită raportului dintre populație și costurile pentru a susține administrația de acolo.
- Pachetul pe administrație avea 3 direcții importante – de creștere a capacității administrative, cu asta toată lumea a fost de acord, avem partea de descentralizare și aici avem un acord. Cu siguranță vom vedea transferuri către administrația locală și vom vedea active care nu pot fi valorificate fiind în administrarea ministerelor puse în valoarea cetățenilor. Pe componenta de creștere a eficienței a administrației locale, nu s-a ajuns la o soluție, fiindcă ar fi implicat o reducere de personal în administrație.
- În aceste zile ați auzit cifre de reduceri de 40%, 10%, aplicate de la o zonă la alta. Puțini din cei inițiați au înțeles problemele. Administrația este dimensionată pe baza unui număr maxim de posturi raportat la numărul de locuitori. Fiecare localitate știe prin calculul de la prefecturi câți angajați poate maxim să aibă. Este singura zonă unde guvernul și parlamentul pot acționa. Știind ce număr maxim de angajați poate avea, fiecare autoritate locală, aprobă organigrama de angajați ai primăriilor. Aceste organigrame trebuie să fie mai mici decât numărul maxim de angajați. În general, mulți primari și-au calculat organigrama mult sub numărul maxim de angajați. Aceste calcule le face fiecare autoritate locală. Din numărul de posturi vine al treilea element – câte posturi sunt efectiv ocupate. O parte sunt ocupate, o parte vacante. Vacantele au un rol pentru că susțin posturi de șefi. Acesta este un rol indirect și o rezervă de angajare în unele situații.
- Am propus să facem o analiză cât se poate de corectă și cinstită asupra administrației locale din România. În această după-amiază veți avea un link în care aceste calcule vor fi publice și se va vedea pe fiecare județ și localitate care este numărul maxim de posturi aprobate, care ar fi simulările de reduceri de personal și pe ultima coloană veți vedea cine are personal în plus și va trebui să facă reduceri.
- Dacă am face un calcul de 10% reducere efectivă de personal la posturile ocupate, din numărul total de posturi să avem o reducere de aproximativ 40%. În jumătate din unitățile adminsitrative ar trebui făcute reduceri de personal, primarii ar trebui să se uite cu atenție de ce în anumite județe sau localități de ce lucrurile funcționează bine, cu mult mai puțini angajați.
- Dacă vrem un efect de 15% reducere, trebuie să aplicăm un procent de 45% la baza maximă. În aproape 2.000 de unități administrative, adică 60%, trebuie făcute reduceri. În toată administrația, și la 10% reducere de personal ar însemna aproximativ 13.000 de posturi. Acestea ar fi posturi reale, nu vacante sau virtuale.
- În această săptămână, Ministerul Dezvoltării va face încă o colectare de date pentru a verifica posibile erori ale datelor care vizează peste 3.000 de unități administrative. Vor fi colectate prin Ministerul de Interne și cel al Dezvoltării. Posibilele erori nu pot influența decât marginal situația generală a administrației publice. Ipotezele de reducere de personal s-au aplicat doar pe două baze: numărul maxim de angajați din aparatul propriu și numărul de polițiști locali. Există multe cazuri de primarii care funcționează cu personal calculat corect. Înseamnă că și celelalte care au personal supradimensionat, au oportunitatea să facă acum o analiză.
- Fără acest pachet de administrație, acest pachet 2 nu este întreg. Nu mi se pare normal să luăm impozite suplimentare pe proprietate. Banii pe care îi luăm de la cetățeni nu este normal săs e ducă pe cheltuieli inutile și nejustificate. E doar o problemă de timp până când structura de cheltuieli, nu va face decât să înghită creșterile de venituri pe care le realizăm. Ajungem în situația din care am plecat. Acest pachet a fost agreat de coaliție. Am constatat că cu o reducere de 20% a posturilor, lucrurile pot funcționa bine. Nu este un lucru ușor.
Știrea inițială: Tensiunile din coaliția de guvernare, la apogeu. Premierul Bolojan a convocat o conferință de presă, în această dimineață, pe tema eșecului partidelor de a conveni asupra restructurărilor din administrația locală. Președintele Nicușor Dan i-a chemat pe liderii acestora, la prânz, la Cotroceni. Sinteză.
Imediat după ședința parlamentului de luni seara, în care prim-ministrul a angajat răspunderea guvernuluipentru cele cinci proiecte de reformă (pensiile magistraților, companiile și autoritățile publice, fiscalitate și sănătate), guvernul a anunțat că Ilie Bolojan va susține o conferință de presă, marți dimineața, la ora 10, pe tema reformei administrației locale. Acest proiect, care ar fi trebuit să fie al șaselea din pachetul 2, a fost mai întâi amânat vineri, pentru a fi rediscutat duminică în coaliție, urmând a fi aprobat tot duminică, într-o ședință extraordinară de guvern.
Dar negocierile din coaliția de guvernare au eșuat, iar ședința de guvern a fost anulată. Ulterior, liderul UDMR, Kelemen Hunor, a recunoscut că au fost momente tensionate, în care Ilie Bolojan a spus că nu acceptă reducerea posturilor din administrație (acum, circa 130 de mii, la nivel național) cu un procent care nu ar presupune concedieri și economii efective, ci doar desființarea celor care nici nu sunt ocupate. Ulterior, luni dimineața, un comuncat oficial al PNL insinua faptul că partidul lui Bolojan se va retrage de la guvernare dacă acest proiect nu este aprobat.
Acesta este contextul în care președintele Nicușor Dan i-a convocat pe liderii partidelor din coaliția de guvernare, marți, la ora 12. Anterior, Dan a criticat voalat guvernul, mai ales pe tema pensiilor magistraților (Bolojan a respins termenul de 15 ani propus de Dan pentru tranziția acestora), dar a spus că este nevoie de acest guvern proeuropean, pentru a asigura stabilitatea țării.
După asumarea răspunderii pe cele cinci proiecte, AUR a anunțat că va depune patru moțiuni de cenzură (doar cel referitor la pensiile magistraților nu va fi atacat), ceea ce înseamnă, implicit, patru voturi de încredere pentru guvern, în care parlamentarii nemulțumiți din PSD și UDMR se pot alia cu opoziția pentru a provoca căderea guvernului. Deși în PSD sunt tot mai multe voci care cer ieșirea de la guvernare, un astfel de eveniment este totuși improbabil, Sorin Grindeanu declarând că reforma administrației publice are nevoie de mai multe săptămâni de negocieri.
sursa: biziday