Companiile aeriene low-cost din Europa au obținut în 2024 peste 10 miliarde de euro din taxele pentru bagajele de cabină, depășind uneori prețul biletelor. Ryanair, liderul pieței, face aproape o treime din venituri din astfel de taxe.
Profitul nu vine din bilete, ci din bagaje
Tot mai des, costul real al unei călătorii se mărește semnificativ din cauza tarifelor suplimentare aplicate bagajelor de cabină, o sursă majoră de profit pentru companiile aeriene.
Recent, o investigație a evidențiat că, în 2024, cele mai mari șapte companii low-cost din Europa au acumulat peste 10 miliarde de euro doar din aceste taxe.
Spre deosebire de așteptările pasagerilor, pentru operatori, bagajul de mână reprezintă o afacere extrem de profitabilă. Taxele percepute variază între 20 și 80 de euro (de la 100 până la 400 de lei) pentru fiecare valiză, iar sumele pot crește considerabil dacă trollerul depășește dimensiunile permise.
De exemplu, Ryanair, cel mai mare jucător al pieței, a raportat că veniturile din surse nelegate direct de vânzarea biletelor reprezintă aproape o treime din cifra totală de afaceri — în 2024, acestea au atins 4,7 miliarde de euro dintr-un total de aproape 14 miliarde.
Un exemplu concret arată clar „motorul” acestei afaceri: un zbor obișnuit transportă aproximativ 120 de bagaje de cabină, iar pentru greutatea suplimentară, compania suportă costuri de doar 156 euro în combustibil.
În schimb, încasările din taxele pentru aceste bagaje pot depăși 3.000 de euro, lăsând un profit brut de aproape 2.850 euro per cursă.
Strategii subtile pentru venituri mai mari
Pentru a maximiza veniturile din bagaje, companiile low-cost adoptă măsuri care îi pun pe călători în poziția de a plăti mai mult.
De exemplu, Ryanair a redus dimensiunea maximă admisă pentru trollerul de cabină cu câțiva milimetri față de standardul industriei, ceea ce forțează mulți pasageri să achite taxe suplimentare.
Totodată, noile modele de avioane permit transportul unui număr mai mare de bagaje, sporind astfel volumul de venituri obținute.
Topul încasărilor pe acest segment este dominat clar de Ryanair, urmată de easyJet și Wizz Air. Pe lista celor mai profitabile companii se mai află Vueling, Eurowings, Transavia și Volotea, toate generând sume considerabile doar din taxele pentru bagajele de cabină.
Conștientizarea pasagerilor și reacția autorităților
Pe măsură ce tot mai mulți călători își cunosc drepturile și solicită despăgubiri pentru întârzieri, anulări sau probleme cu bagajele, presiunea asupra companiilor aeriene crește.
Organizații de protecție a consumatorilor din țări precum Belgia au început să conteste lipsa de transparență în afișarea tarifelor, iar Bruxelles-ul monitorizează atent aceste practici pentru a introduce reglementări mai stricte.
Deși inițial gratuit sau cu taxe mici, bagajul de cabină a devenit o sursă principală de venit, cu costuri reale foarte mici pentru operatori și marje impresionante de profit. Atâta vreme cât pasagerii sunt dispuși să plătească separat pentru confort minim și bagaje acceptate la bord, companiile low-cost vor continua să valorifice la maximum această oportunitate.
Pe scurt, prețul aparent accesibil al biletelor low-cost ascunde, în realitate, o povară financiară tot mai mare pentru călători, care plătesc, în final, pentru fiecare kilogram și centimetru de spațiu în avion.
sursa: capital