După ani întregi de promisiuni, întârzieri și blocaje birocratice, un nou capitol se deschide pentru Autostrada A8 – supranumită Autostrada Unirii. Începând cu 15 mai, lucrările la tronsonul Târgu Mureș – Miercurea Nirajului, în lungime de 24,4 kilometri, au intrat oficial în faza de execuție. Anunțul a fost făcut de directorul general al CNAIR, Cristian Pistol, care a precizat că echipa constructorului este deja mobilizată pe teren.
Mai mult decât o autostradă. Autostrada Unirii, o infrastructură integrată
Potrivit lui Pistol, peste 300 de muncitori și 180 de utilaje sunt pregătite pentru a da startul efectiv lucrărilor, semnalând o mobilizare serioasă din partea constructorului turc NUROL, desemnat să realizeze acest segment-cheie.
„Din data de 15 mai pot începe lucrările pentru construcţia unei noi secţiuni a A8! Constructorul turc (NUROL) este mobilizat deja pentru faza de execuţie a lucrărilor pe secţiunea Târgu Mureş – Miercurea Nirajului, cu peste 300 de muncitori şi mai mult de 180 de utilaje”, a transmis, marţi seară, directorul general al CNAIR, Cristian Pistol pe contul personal de Facebook.
Lotul Târgu Mureș – Miercurea Nirajului nu este doar o porțiune banală de autostradă. Este un proiect de anvergură care implică elemente de infrastructură complexe, esențiale pentru conectivitatea regională și națională. Pe această secțiune vor fi construite 30 de poduri și pasaje, alături de o serie de lucrări menite să asigure interconectarea cu alte axe rutiere majore.
Printre cele mai importante componente ale tronsonului se numără:
- Un drum de legătură cu Autostrada A3, cu profil de autostradă, ce se va întinde pe 2,4 km;
- Un nod rutier strategic care va conecta autostrada cu A3 și cu municipiul Târgu Mureș;
- Noduri rutiere suplimentare, ce vor lega noul tronson de DN13 și DJ151D;
- Două parcări moderne:
- Două ecoducte:
- Un Centru de Întreținere și Control (CIC):
Un contract de miliarde și un calendar ambițios
Valoarea contractului, finanțat prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR), este de 2,46 miliarde de lei, fără TVA. Termenul de finalizare asumat este anul 2026. Dacă lucrările decurg conform graficului, românii ar putea circula pe această secțiune în mai puțin de doi ani – o perspectivă care, până de curând, părea doar o promisiune fără orizont.
Tronsonul Târgu Mureș – Miercurea Nirajului are o importanță strategică nu doar pentru județele traversate, ci și pentru întreg proiectul Autostrăzii A8, care va uni regiunile istorice ale României.
Autostrada A8 este unul dintre cele mai ambițioase și necesare proiecte de infrastructură din România. Concepută pentru a lega Transilvania de Moldova, această autostradă va avea, în forma finală, peste 300 de kilometri și va porni din Târgu Mureș, ajungând până la Ungheni, la granița cu Republica Moldova.
Deși ideea a apărut încă din 2007, și abia în 2018 a fost legiferată construcția sa, progresul a fost lent. În prezent, patru tronsoane sunt în diverse stadii de implementare – de la execuție la proiectare:
- Târgu Mureș – Miercurea Nirajului, în lucru;
- Ditrău – Grințieș și Pipirig – Vânători Neamț, în etape de proiectare;
- Vânători Neamț – Moțca, aflat într-o etapă avansată.
Totodată, podul de la Ungheni – cel care va asigura conexiunea transfrontalieră cu Republica Moldova – este în construcție, dând o dimensiune internațională acestui efort de infrastructură.
sursa: puterea